"Od mikroskopa do mikrofona: studenti u digitalnoj akciji" Primjena digitalnih histoloških preparata i edukativnih podcasta kao podrška učenju histologije
Ovaj rad prikazuje inovativan pristup u poučavanju histologije na Veterinarskom fakultetu u Zagrebu kroz izradu edukativnih podcasta u kombinaciji s digitalnim skenovima histoloških preparata (http://cytomine.vef.hr). Cilj je omogućiti dostupniji, fleksibilniji i učinkovitiji oblik učenja, prilagođen generacijama koje traže strukturiran i lako dostupan sadržaj na jednom mjestu. Podcasti objedinjuju objašnjenja osnovnih pojmova s prikazima na digitalnim skenovima preparata. Takav pristup omogućuje sintezu teorijskog i praktičnog znanja koja se ranije postizala isključivo kombinacijom mikroskopa, atlasa i udžbenika. Uvođenjem podcasta studentima je omogućeno stvaranje vlastitog edukativnog sadržaja, pri čemu je naglasak na aktivnom učenju i razvoju kritičkog mišljenja. Studenti izrađuju scenarij koji pregledava nastavnik i daje povratne informacije s ciljem unapređenja sadržaja. S druge strane, studenti koji slušaju gotove podcaste zaduženi su za izradu kritičkog osvrta u kojem analiziraju točnost i jasnoću sadržaja te predlažu moguća poboljšanja. U pilot-fazi sudjelovalo je šest studenata engleskog studija, koji su uz pomoć AI alata kreirali scenarije. Nakon stručne revizije, sadržaji su snimljeni u Integriranom studiju za snimanje (projekt e-Sveučilišta), a nakon postprodukcije (Ured za e-učenje, Središnja knjižnica Veterinarskog fakulteta) biti će objavljeni putem sustava za učenje Merlin (SRCE). Metoda nadomješta ograničen pristup mikroskopima te olakšava razumijevanje mikroskopskih struktura, osobito studentima koji u tome imaju poteškoća. Istovremeno zahtijeva značajan angažman nastavnika u obliku mentoriranja i evaluacije, kao i visoku razinu studentske motivacije, što predstavlja izazov unutar postojećih sustava vrednovanja. Ipak, uključeni studenti iskazali su zadovoljstvo stečenim znanjem i iskustvom (Bilić, 2025) i svi su uspješno položili predmet. Dugoročno, metoda omogućuje laku obnovu gradiva na višim godinama studija. Nespremnost dijela studenata za aktivno sudjelovanje i nedostatak institucionalne podrške za digitalne obrazovne sadržaje pokazali su se kao ključni izazovi. planira se i izrada materijala na hrvatskom jeziku te njihova objava u vidu otvorenih obrazovnih resursa. To će omogućiti širu primjenu te evaluaciju uspješnosti u usporedbi s prethodnim generacijama.
Tema: Inovacije u učenju
Izlaganje